Trăim un timp în care se vorbeşte din ce în ce mai des şi mai profund despre evoluţia noastră ca oameni. Despre cum să facem să existe Raiul în noi şi în viaţa noastră, acum pe această planetă şi în acest timp. În opinia mea, asta înseamnă evoluţia spirituală. Ieşirea din zbatere şi din kombat, din închistarea în dispute, nervi şi vorbe încărcate, trecerea de la lene către acţiune conştientă, de la căutarea de vinovaţi la asumare, având ca ţel armonia cu sine, cu natura şi cu ceilalţi, conlucrarea, zâmbetul şi iubirea. Este evoluţie, nu? Şi este spirituală  pentru că poate avea loc doar privind cu sufletul – scânteia Divină din noi.

A evolua spiritual, în esenţă înseamnă a deveni mai bun, mai tolerant, a avea compasiune şi a demonstra că-ţi pasă. De tine, de lume, de natură. Veţi spune, poate, că toate acestea nu au ce să caute în acelai tablou cu… un om de vânzari.  Vă invit doar, pentru 5 minute cât vă va lua, să citiţi până la capăt. Este o perspectivă poate altfel, dar fundamentată în 20 de ani de lucru în care am trăit vânzarea în sine în fiecare clipă din anii aceştia, în vânzări de produse nemateriale, faţă în faţă cu clientul şi faţă în faţă cu vânzătorii pe care i-am iniţiat şi însoţit pe acest drum.

Hai să vedem. Poţi evolua spiritual cu ajutorul unui job în vânzări?! Eu lansez această ipoteză şi aştept de la voi, cei care v-aţi săturat de promoţiile agresive, de zâmbetele profesionale, de costumele business deseori androgine care vă „radiografiază” atent urmărind să vă vândă ceva (orice), ŞI de la voi, cei în costume care vânaţi cu pasiune şi foame „finalizarea”, aştept să-mi spuneţi dacă merită experimentată Evoluţia spirituală cu ajutorul unui job de vânzător. Lăsaţi la final comentariile voastre să dea sens şi inspiraţie, să infirme sau să dea curaj acestei ipoteze.

Ei bine, în ziua de azi, ca să fii performer într-un domeniu trebuie să:

  1. Deţii cunoştinţe
  2. Să integrezi şi să aplici tehnici specifice
  3. Să îţi doreşti să devii, să ai motivaţie solidă şi puterea să o menţii vie până la atingerea visului.

Poţi avea toate acestea şi chiar în cantităţi substanţiale. Ele te vor ajuta să… rezişti în domeniu. Să obţii un venit, un timp. Doar cu acestea 3, însă, nu vei face performanţă.

Performanţa nu se obţine decât dacă, în centrul acestor 3 poli aşezi omul. CLIENTUL.

S-au scris cantităţi uriaşe de manuale, tehnici, analize şi studii de caz din carepoţi să iţi iei ce ţi se potriveşte, să aplici, să integrezi şi să devii mai bun. Performanţa ta însă, o decide clientul. El alege şi el te clădeşte. Iar clientul îţi dă nota doar ţinând cont de CUM L-AI FĂCUT SĂ SE SIMTĂ! Bineînteles, contează şi ce i-ai vândut, cum i-ai vândut, cât a plătit şi ce a câştigat, însă va ţine minte mai ales cum s-a simţit în relaţia cu tine.

Tocmai de aceea este greu să faci performanţă în vânzări şi mai ales este greu să menţii rezultatul în timp, dacă nu reuşeşti să clădeşti cu clienţii tăi o relaţie … de la om la om. Dacă nu reuşeşti să-i convingi că îţi pasă. Iar pentru asta, vrei sau nu vrei, pentru a construi relaţia cu ei TE VEI CONSTRUI pe tine insuţi.

Am promis că vei avea de aici TOP 5 UNELTE. Le aşez acum „la raft” pentru tine. Sunt caracteristici/însuşiri pe care dacă un vânzător le are şi le foloseşte îl pot conduce către cea mai buna variantă de Sine. Performanţa devine astfel, consecinţa a ceea ce EŞTI.

  1. CURAJ

Ştim clar că dintre toate însuşirile pe care le-a pus Dumnezeu la dispoziţie omului, curajul este cel mai bine răsplatit. Curajul nu reprezintă absenţa fricii, ci puterea de a păşi în frică ştiind că nimic nu-ţi este dat ca provocare dacă nu eşti deja perfect pregătit spre a-i face faţă. A pus Dumnezeu curajul la temelia evoluţiei omului pe pământ şi suntem aici, la acest nivel, pentru că generaţiile trecute, în câteva mii de ani, au manifestat curaj.

Şi sper că sunteţi de acord că nu poţi avea şanse în vânzări dacâ nu maiestreşti unealta numita curaj. Ori acţionezi, ori ieşi!

 

  1. TENACITATE şi REZILIENŢĂ

Sau altfel spus, dacă nu continui nu numai că nu dezvolţi, dar pierzi şî ce ai avut! În plus, dacă îi dai mai departe cu tenacitate însă fără să înveţi din eşecuri şi fără să te adaptezi/îmbunătăţeşti continuu, nu ai cum să faci performanţă în vanzări.

Dacă există în lumea asta un domeniu care să te înveţe magistral că modul în care priveşti eşecul îţi construieşte Succesul, acesta este cel al vânzărilor. Singura cale spre succes este prin eşec. El te învaţa ce sâ nu faci. John Maxwell – nr.1 mondial în Leadership, ne spune 3 adevăruri despre EŞEC:

  1. Toată lumea eşuează
  2. Nimănui nu-i place.
  3. Nu toţi cei care eşuează ajung să aiba succes.

Vedem aşadar, că unealta aceasta este obligatoriu a fi folosită cu ambele ei valenţe. Tenacitatea fără rezilienţă, respectiv rezilienţa fără tenacitate, te ţin departe de succes.

Un performer în vânzări ştie, a învăţat, că trebuie să treacă prin multe refuzuri până obţine un DA! La fel de bine ştie că nu te poţi aştepta la un rezultat diferit făcând aceleaşi lucruri!

  1. STIMA DE SINE

Este cunoscut în zona spiritualităţii că foarte greu este ca orgoliul (privit ca ego) şi stima de sine să coexiste şi să se dezvolte în bună pace.

Îmi veţi spune că vânzările sunt o arenă a orgoliilor şi da, aveţi dreptate. De aceea, este şi multă dezamăgire, mai ales în rândul clienţilor.

Dar, la o analiză mai atentă, putem observa că un orgoliu dezvoltat poate „vinde” însă îi va fi greu să obţină persistenţă în portofolii . Astfel, vine o vreme când vânzătorul este „forţat” să reducă orgoliul, să se îmbunătăţească pe sine din interior, să aducă valoare clienţilor (chiar şi între vânzări). Toate acestea sunt un excelent mecanism de consolidare a stimei de sine, a evoluţiei ca om pentru oameni.

Da, în vânzări (cum am mai spus şi voi repeta poate) nu te poţi susţine decât punând în centrul atenţiei şi al acţiunilor tale clientul şi căutând continuu să-l surprinzi plăcut. Este limpede că nu vei ajunge să faci asta decât dacă tu, ca vânzător, ai o solidă stimă de sine care să inspire şi să te credibilizeze, iar acţiunile tale să facă dovada că îţi pasă, că urmăreşti (la nivel de sine şi nu de discurs) starea de bine a clientului tău!

Între eşec şi succes, diferenţa este făcută de modul in care înveţi să măiestreşti unealta numita stimă de sine.

„Crezi că poţi sau crezi că nu poţi, oricum ai dreptate!” – Henry Ford

 

  1. CREATIVITATE

Trăim într-o societate dinamică. Poate atât de dinamică cum nu a fost niciodata până acum. Trăim într-un segment de timp unde inovaţia tehnologică aduce zilnic noi instrumente, noi oportunităţi. Provocarea ce vine la pachet cu tot acest dinamism este că… suntem puşi tot mai des în situaţia de a face alegeri, suntem determinaţi să învăţăm mai mult şi mai des, suntem testaţi şi bombardaţi pe de o parte de noutate şi multele oportunităţi iar pe de alta de ajungerea la ţelurile proprii.

Da, suntem provocaţi şi nu mai este la fel de simplu să ne menţinem focusul, iar metodele din manualele scrise acum 2 ani nu mai au azi valabilitatea de atunci.

Deodata cu acest flux, clientul nostru este el însuşi într-o continuă schimbare. Oameni şi afaceri, deodată cu tine, vânzătorule, se schimbă. Prospectarea ta de acum 3 luni se poate dovedi azi ineficienta sau insuficientă. Cum să te împarţi? Ce să aplici? Când să abordezi şi cum să determini finalizarea vânzarii? Un frumos pachet de provocări!!

Nu mai sunt suficiente nici curajul, nici tenacitatea şi rezilienţa, nici măcar o solidă stimă de sine. Sunt puse în continuare la încercare, se consolidează şi înveţi că aceste unelte nu sunt în afara ta ci au crescut deja undeva în tine, în interiorul fiinţei tale. Nu te mai gandeşti că trebuie să fii curajos ci pur si simplu eşti. Nu te mai gândeşti la tenacitate şi rezilienţă pentru că tu, natural, eşti tenace şi rezilient. Nu mai ai nimic de construit la imaginea de sine pentru că tu ştii cine eşti, ce poţi, conectându-te şi reamintindu-ţi succesele/victoriile tale. Şi totuşi, acestea toate, care sunt parte din Tine acum, nu sunt suficiente pentru a fi performerul în vânzări care te-ai visat.

Ştim că provocarea ne este dată pentru a evolua, nu pentru a ne distruge. Deşi, unii dintre cei care nu stăpânesc încă primele 3 unelte, încep să cadă, în această etapă vânzătorul este de fapt stimulat să-şi creeze şi să-şi desăvârşească PROPRIA cale. Aici, se creează pe sine. Este provocat să înveţe să folosească unealta creativităţii.

Creativitatea este ceva nativ omului. Este ceea ce îl ajută pe om să creeze exteriorul pe măsura interiorului său. Creativitatea vine din lăcaşul energiei vitale, a senzualităţii. Este incubatorul nostru de idei, dar şi de bucurie, de joacă a copilului din noi ce se cere în această etapă redescoperit. Ca într-un puzzle, creativitatea dă contur acţiunilor, ne pune în valoare UNICUL din noi.

Aici, este necesar a fi conturată în bună masură fiinţa care suntem, pentru că aşa cum întotdeauna ceva bun, în mod eronat perceput, poate să devină distructiv, naşterea creativităţii care să creeze poate să fie „furată” de mirajul şmecheriei care va dărâma în jurul său cu atacuri dure la tenacitate, cu accese de lene şi delăsare, dizolvând în timp imaginea de sine. Este o bună doză de creativitate şi in şmecherie, nu? Cum poţi face diferenţa? Tare simplu. Verifică la fiecare pas, la fiecare acţiune, dacă CENTRUL pentru care creezi este CLIENTUL sau dacă nu cumva tu ai devenit centrul pentru care CREEZI. Cum am spus şi am repetat, nu poţi deveni performer în vânzări decât punând clientul în centru.

Creativitatea este o unealtă rafinată şi puternică în acelaşi timp. Ea face diferenţa între un vânzător bun şi unul memorabil.

 

  1. CONŞTIENŢĂ. FOCUS. PREZENŢĂ ÎN ACUM.

Nu, nu sunt 3 atribute. Sunt doar 3 aspecte ale aceluiaşi atribut, traduse în perspectiva domeniului de vânzări.

Cu cele 4 unelte anterioare deja integrate şi maiestrite, un vânzător devine memorabil. Este multumit de sine şi are clienţi mulţi şi mulţumiţi. Vinde uşor, pentru că este nu numai în locul (segmentul de piaţă) şi momentul potrivit (nu forţează vânzarea, ci vânzarea îi este cerută) dar este apt să creeze produsul exact pe nevoia clientului său.

Minunat, am spune, nu? Ce poate să-şi mai dorească? Ce îi ameninţă fericirea?

Vânzătorul aflat în această etapă este, practic, ajuns la apogeul pe care l-ar defini societatea pentru domeniul de vânzări. Realizat financiar, cunoscut şi respectat, căutat chiar. Ei bine… tocmai de aici vine provocarea…

Dornic să răspundă tuturor (cereri şi clienţi) pentru a nu dezamăgi, pentru ca îi pasă, este expus să preia din ce în ce mai multe, să înceapă din ce în ce mai multe şi să le administreze simultan. Da, pentru un timp va reuşi. Şi asta, pentru că… crede că poate! Astfel, deviza care odată l-a ajutat, acum îl expune. Având în centrul acţiunilor sale CLIENTUL, pas cu pas se dăruieşte lui, uitând de… Sine.

Cum spuneam, provocarea este de fiecare dată pe măsura a ceea ce eşti. Provocarea este menită să te optimizeze, să te ducă către o variantă din ce în ce mai bună a Ta. Cum ataşăm aşadar ceea ce ştim la ceea ce experimentăm? Te-ai construit şi trăieşti prin clienţi, dar din ce în ce mai puţin simţi că trăieşti…

Gluma ar fi frumoasă, dacă ar fi doar o glumă. Când experimentezi, şi vezi că durează ceva timp până să te găseşti pe tine, lucrurile se schimbă puţin. Da, eşti minunat pentru ceilalţi, se simt excelent în relaţia cu tine, au încredere în tine, ştiu că se pot baza pe tine. Sunt mulţi. Iar tu ai învăţat până acum că ceea ce eşti este ceea ce cred ei că eşti, iar ei cred că eşti minunat, memorabil, mereu vesel şi expirând încredere din toţi porii. Dar tu… Tu nu mai simţi că eşti ceea ce-ţi reflectă ei ci începi din nou să lupţi, cu toată forţa ta pe care ţi-ai dovedit-o de atâtea ori, să atingi imaginea dată de ei, iar asta te goleşte de tine. Te oboseşte, pentru ca apoi din această oboseală să deschizi ochii şi să vezi că… pentru a dărui trebuie să conţii! Cum să dăruieşti fericire, dacă tu nu eşti fericit? Cum să fii creativ dacă te găseşti prins în tipare, de această dată chiar ale tale?

Te întorci, CONŞTIENT către tine. Te cauţi şi te găseşti. Începi să te vezi şi să vezi, iar în acest proces te ajută clipele petrecute cu … tine. Florile, copacii, pamântul şi apa îţi sunt alături să te hrănească şi să te bucure. Păsările sunt AICI să-ti vorbească şi să-ti facă ziua senină. Acum vezi când au înflorit salcâmii, simţi când abia adie vântul purtând visele tale, laşi ploaia să-ti spele grijile şi soarele să-ti dea energie proiectelor. Nu mai astepţi de la nimeni recunoaştere, şi începi să împartăşeşti cu bucurie în jur fericirea ta. Fericirea pe care ai găsit-o nu în planuri şi planificări, nu în bani sau în funcţii, ci în scânteia divină din interiorul tău pe care acum o laşi să te lumineze şi să-ţi fie călăuză.

Nu mai poţi promite mai mult decât poţi omeneşte oferi şi asta nu te mai doare. Ai aflat că TRECUTUL l-ai trăit şi nu se cere să aduci din el decât lecţia, iar VIITORUL devine doar dacă ai grijă cum te ocupi ACUM de el.

Singurul moment în care poţi trăi, te poţi manifesta şi poţi creea este ACUM. Găseşti astfel busola şi ţii FOCUS pe ceea ce simţi că aduce în tine bucurie, pe ceea ce ACUM poţi face pentru tine şi pentru lume.

Această minunată unealtă îţi aduce desăvârşirea. CONŞTIENŢĂ. FOCUS. PREZENŢĂ ÎN ACUM. Iar desăvârşirea ta se reflectă în împlinirea ta ca OM.

Manifestând Divinitatea din tine, în armonie cu tine, cu lumea, cu natura şi cu Dumnezeu. Creator şi creaţie acţionând împreună, având ca rezultat Raiul trăit aici, pe pământ.

 

Închei aici, nu înainte de a aminti că în viaţa trăim şi experimentăm fiecare din noi vânzarea în multele ei forme. Orice contract are în spate o vânzare, chiar şi contractul marital. Orice negociere este parte dintr-o vânzare (când copilul plânge pentru că-şi doreşte ceva, este o negociere). Când am venit ca spirite să ne întrupăm pe Pamânt, cu o misiune şi un scop clar, tot de un contract putem vorbi şi tot în termeni cost/beneficiu. Fiecare dintre noi am fost şi vom fi în postura de vânzători.

 

Da, este greu să devii. Da, este greu în vânzări. Tocmai de aceea, acest articol îmi doresc să fie o încurajare la greu pentru orice vânzator şi mai ales, să deschidă o perspectivă mai umană din care să fie priviţi vânzătorii pe calea lor.

Îţi mulţumesc dacă ţi-a plăcut sau ţi-a fost de folos, îţi mulţumesc dacă nu.

Iţi mulţumesc dacă îmi spui acestea în comentarii, mai ales că pot fi de ajutor atât mie cât mai ales celorlalţi cititori.

Îţi mulţumesc dacă distribui acest articol cunoscuţilor, prietenilor şi celor care au nevoie de ceva ce pot găsi aici. Implicarea ta este importanta.

 

Spor şi inspiraţie în DEVENIREA ta!

 

Cu recunoştinţă,

Teodora Gabriela Călin

Coach, trainer, speaker – Şcoala 5 Elemente

Membru al John Maxwell Team România


Trimite prin email Trimite prin email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_bye.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_good.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_negative.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_scratch.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_wacko.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_yahoo.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_cool.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_heart.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_rose.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_smile.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_whistle3.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_yes.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_cry.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_mail.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_sad.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_unsure.gif 
http://scoala5elemente.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_wink.gif 
 
Facebook
Google+
http://scoala5elemente.ro/blog/foc/iop-5-unelte-de-evolutie-spirituala-ale-vanzatorului">
Twitter
Pinterest